مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعهالزهرا(س) از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف، جشم انداز و شیوه ثبت نام و ارتباط با این مجتمع بر اساس آنچه در سایت مجتمع درج شده آشنا می شوید.
تاریحچه مجتمع
** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سورهی مبارکهی بقره-۱۲۰
پیامبرگرامی اسلام -صلی الله علیه وآله- می فرمایند:
هرکس بخشی از دانش را فرابگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد،خداوند پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا میکند.(روضه الواعظین ص 12)
در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصهی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهرهگیری آموزش و پرورش از نهادهای همسو همانند حوزهی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد.
یکی از نمونههای موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعهالزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسهی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راهاندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی میباشد..
اهداف
این مجموعه برای نهادینهسازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایهی فضای معنوی و الهامبخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشهی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گامهای مؤثری در زمینهسازی و قوامبخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانشپژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزشهای انقلاب اسلامی صرف کردهاند.
مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه میداند.
برنامه ها
مجتمع آموزشی-تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه میداند و برای رسیدن به این هدف، برنامههای زیر را دنبال کرده است:
ایجاد زمینه ی لازم برای خودشناسی و خداشناسی
تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقی
تبیین ارزشها و مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه
پرورش روحیهی پاسداری از استقلال فراگیر کشور
کوشش در جهت ارتقای کیفی سطح دانش، بینش و مهارت دانشآموزان
پرورش روحیهی اعتمادبهنفس و خودباوری
تقویت روحیهی تحقیق،تعقل،تفکر،نقد و ابتکار
پرورش روحیهی مسئولیتپذیری و مشارکت اجتماعی
فراهم آوردن زمینههای لازم به منظور نقشآفرینی و حضور مؤثر اجتماعی در آینده
ارتقای سلامت و تقویت روحیهی نشاط و شادابی در همکاران و دانش آموزان
تقویت قوای جسمی و روحی با بهره مندی از ابزار ورزش و تربیت بدنی
چشم انداز
چشمانداز مجتمع آموزشی- تربیتی هدی در افق 1404
با توکّل برقدرتِ بیپایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمانهای انقلاب اسلامی، در چشمانداز 1404:
مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فنآوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاهها.
این مجتمع، مورد اعتماد خانوادههایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند.
دانشآموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایههای اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارتهای لازم برای راهبری ِخانوادهی مطلوب اسلامی را نیز کسب کردهاند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سالهای جهاد مستمر علمیشان خواهد بود.
اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشمانداز
1. آموزشگاههای مجتمع هدی
- برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر تواناییهای تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْالزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند.
- وابستگی و پیوستگی به جامعهْالزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانشآموزان تجلّی یافته باشد.
- فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاهها،مطلوب باشند.
- تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند.
- بهرهوری از هر جهت در آموزشگاهها نهادینه شده باشد.
- ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد.
- حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد.
- فضای مجازی در آموزشگاهها همپای کوششهای آموزشی و پرورشی گسترش یابد
2. کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی
- همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی میکوشند.
- پیوسته بر تواناییهای علمی و مهارتی خود میافزایند.
- به نهادینهسازی معرفت دینی دانشآموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان میپردازند.
- همگام با آموزشهای لازم، به سلامت جسم و روح دانشآموزان میاندیشند.
- دانشآموزانی با منشِ پژوهشگری، علمجویی، معرفتیابی و نقشپذیری اجتماعی میپرورانند.
3. دانشآموزان مجتمع هدی
الف. زمینهی اعتقادی
- خدا را می شناسد و او را دوست دارد.
- به اوامر و نواهی الهی پایبند است.
- قرآن را برنامهی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود میداند.
- میکوشد آموزههای والای قرآن کریم را در زندگی بهکار بندد.
- با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار میدهد.
- تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است.
- میکوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود میداند.
ب. زمینهی اخلاق فردی
- ارزشهای اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیفگرایی، مسئولیتپذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، وقتشناسی، نظم، ایثارگری، حقیقتجویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلندهمتی، آزادمنشی، خردورزی.
- خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است.
- آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، براساس آموزههای اسلامی برمیگزیند و برای دستیابی به توانایی گرهگشایی از مشکلات و عمل به آموختهها میکوشد.
ج. زمینهی اخلاق اجتماعی
- ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهمترین اولویتهای رفتاری اوست.
- به دیگران احترام میگذارد و به رعایت حقوق آنان پایبند است.
- پایبند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد.
- در فعالیتهای اجتماعی، آگاهانه و با علاقهمندی شرکت میکند.
- نسبت به دیگران خیرخواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی میکند.
- در برخورد با اندیشههای دیگران با بزرگ منشی و سعهی صدر برخورد میکند.
- در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمیگیرد؛ بلکه میکوشد بر بنیاد آموزههای قرآنی، اندیشههای برتر را برگزیند.
د. زمینهی آگاهیهای سیاسی
- به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد.
- به ولایت فقیه پایبند است.
- استقلالطلب و آزادیخواه است.
- در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد.
- در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول میداند و ستمگری، سلطهگری و سلطهپذیری را نفی میکند.
- دشمنشناس و دشمنستیز است.
- در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصههای سیاسی خود را مسئول میداند.
ه. زمینهی علمی و مهارتی
- محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزهی دانش توانمند میسازد.
- برای پرورش، افزایش و نهادینهسازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزشهای رسمی، به پژوهشهای سودمنددر حوزههای علمی-تربیتی میپردازد.
- در زمینهی دانشهای قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دورههای تحصیلی و متناسب با آن آموزشهای لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد.
- احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگیهای سنّی خود میآموزد و در زندگی به کار میبرد.
- به مطالعهی کتابهای غیر درسی مفید علاقهمند است و زمانی از روز را به آن اختصاص میدهد.
- روش درست و اصولی پژوهش را میداند و حاصلِ پژوهشهای خود راعرضه می کند.
- تواناییهای خود را میشناسد و برای شکوفا شدن آنها تلاش میکند.
- قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست.
- به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا میبرد.
-برای کسب شایستگیهای حرفهای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوبهای دینی، به نقشپذیریِ اجتماعی و کارآفرینی میاندیشد.
-دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..
روش ثبت نام
*لطفا قبل از تکمیل فرم به نکات زیر توجه فرمایید:
• لطفا قبل از شروع پیشثبتنام حتما دفترچهی راهنما را مطالعه فرمایید.
• پیش ثبت نام اینترنتی به منزلهی ثبتنام قطعی دانشآموز نمیباشد.
• ثبت نام قطعی پس از شرکت و کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه انجام میپذیرد.
• حتما قسمتهای ستارهدار را تکمیل فرمایید.
• لطفا نسبت به تهیهی فایل عکس(با حجاب کامل) ،آخرین کارنامه و صفحهی اول شناسنامهی دانش آموز به صورت (فایل JPG با دقت ۳۰۰DPI )اقدام فرمایید.
• زمان، مکان و مواد آزمون از طریق درگاه اطلاع رسانی هدی اعلام خواهد شد.
• زمان اختصاص داده شده برای ارزیابی حضوری تغییر نمییابد و عدم مراجعه در وقت مقرر به منزلهی انصراف تلقي مي گردد.
• لطفا اصل مدارک را در مرحلهی ارزیابی حضوری، جهت برابری با مدارک ارسالی به همراه داشته باشید. در صورت عدمِ برابری مدارک با اصل آن، ادامهی مراحل جذب امکانپذیر نخواهد بود .
• دانشآموز باید به همراه مادر در ارزیابی حضوری شرکت نماید.
• برای پرداخت وجه پیش ثبت نام باید کارت شتاب با رمز دوم داشته باشید.
• وجه خرید کارت اعتباری، مبلغ 200000 ریال میباشد.
*شرایط عمومی داوطلبان آزمون ورودی:
پایبندی به ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی
دارا بودن معدل بالای ۱۸درنیمسال اول و بهدستآوردن معدل بالای ۱۹ درنیمسال دوم
*داوطلبانی که در مشترک دبیرستانهای دورهی دوم پیش ثبت نام کنند، در صورت کسب حدنصاب نمره از آزمون کتبی، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان علوم و معارف اسلامی هدیبرای ایشان تعیین میشود. در صورتی که نمرهی حد نصاب را در آزمون کتبی کسب نکنند، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان غیردولتی دورهی دوم هدی برای ایشان تعیین میشود.
جهت آشنایی بیشتر با مدیریت ، کارشناسان ، بخشی از افتخارات و مشاهده امکانات مجتمع به سایت مجتمع مراجعه فرمایید
پشتیبانی ثبتنام اینترنتی:32112128
دبیرستان علوم و معارف اسلامی: ۳۲۱۱۲۱۵۰
ساعات پاسخگویی: ساعت 8 تا 12 شنبه تا چهارشنبه
نشانی پایگاه اینترنتی: www.hodaschools.ir
با کلیک بر روی آیتم های زیر می توانید آن ها را دریافت نمایید.
رشته علوم ومعارف اسلامی همچون رشته ریاضی، تجربی وانسانی یکی از زیرشاخه های نظری است. دانش آموزان علاقه مند به فراگیری معارف اسلامی می توانند با انتخاب این رشته و ثبت نام در مدارس معارف اسلامی دراین رشته ادامه تحصیل داده و با گذراندن دروس اختصاصی این رشته همچون اصول فقه، عقائد ، احکام ، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب با معارف اسلامی آشنا شوند.
از آنجایی که برای فراگیری علوم و معارف اسلامی قرآن ، حدیث ، تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان ، کتب عرفانی ، فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتنابناپذیر است. تحصیل در این رشته به دانش آموزانی پیشنهاد می شود که علاوه بر گرایش مذهبی به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و یا به آن علاقهمند باشند.
شایان ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.