دبرستان های معارف هدی

 مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعه‎الزهرا(س) از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف، جشم انداز و شیوه ثبت نام و ارتباط با این مجتمع بر اساس آنچه در سایت مجتمع درج شده  آشنا می شوید.

تاریحچه مجتمع

** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سوره‎ی مبارکه‎ی بقره-۱۲۰ 

پیامبرگرامی اسلام -صلی الله علیه وآله- می فرمایند:
هرکس بخشی از دانش را فرابگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد،خداوند پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می‎کند.(روضه الواعظین ص 12)


در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصه‎ی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهره‎گیری آموزش و پرورش از نهادهای هم‎سو همانند حوزه‎ی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد. 
یکی از نمونه‎های موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعه‎الزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسه‎ی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راه‎اندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی می‎باشد..

اهداف

این مجموعه برای نهادینه‎سازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایه‎ی فضای معنوی و الهام‎بخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشه‎ی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گام‎های مؤثری در زمینه‎سازی و قوام‎بخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانش‎پژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزش‎های انقلاب اسلامی صرف کرده‎اند. 
مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند.
برنامه ها
مجتمع آموزشی-تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند و برای رسیدن به این هدف، برنامه‎های زیر را دنبال کرده است: 
ایجاد زمینه ی لازم برای خودشناسی و خداشناسی 
تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقی 
تبیین ارزش‎ها و مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه 
پرورش روحیه‎ی پاسداری از استقلال فراگیر کشور 
کوشش در جهت ارتقای کیفی سطح دانش، بینش و مهارت دانش‎آموزان 
پرورش روحیه‎ی اعتمادبه‎نفس و خودباوری 
تقویت روحیه‎ی تحقیق،تعقل،تفکر،نقد و ابتکار 
پرورش روحیه‎ی مسئولیت‎پذیری و مشارکت اجتماعی 
فراهم آوردن زمینه‎های لازم به منظور نقش‎آفرینی و حضور مؤثر اجتماعی در آینده 
ارتقای سلامت و تقویت روحیه‎ی نشاط و شادابی در همکاران و دانش آموزان 
تقویت قوای جسمی و روحی با بهره مندی از ابزار ورزش و تربیت بدنی
چشم انداز
چشم‎انداز مجتمع آموزشی-‌ تربیتی هدی در افق 1404 
با توکّل برقدرتِ بی‎پایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم‎ همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمان‎های انقلاب اسلامی، در چشم‎انداز 1404: 
مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فن‌آوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهام‎بخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاه‎ها. 
این مجتمع، مورد اعتماد خانواده‎هایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند. 
دانش‌آموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایه‎های اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارت‎های لازم برای راهبری ِخانواده‎ی مطلوب اسلامی را نیز کسب کرده‎اند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سال‎های جهاد مستمر علمی‌شان خواهد بود.

اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشم‎انداز 
1.    آموزشگاه‌های مجتمع هدی 
-    برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر توانایی‎های تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْ‌الزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند. 
-    وابستگی و پیوستگی به جامعهْ‌الزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانش‎آموزان تجلّی یافته باشد. 
-    فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاه‌ها،مطلوب باشند. 
-    تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند. 
-    بهره‎‏وری از هر جهت در آموزشگاه‎ها نهادینه شده باشد. 
-    ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد. 
-    حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد. 
-    فضای مجازی در آموزشگاه‎ها هم‎پای کوشش‎های آموزشی و پرورشی گسترش یابد

2.    کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی 
-    همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی می‎کوشند. 
-    پیوسته بر توانایی‎های علمی و مهارتی خود می‌افزایند. 
-    به نهادینه‎سازی معرفت دینی دانش‎آموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان می‎پردازند. 
-    همگام با آموزش‎های لازم، به سلامت جسم و روح دانش‎آموزان می‎اندیشند. 
-    دانش‎آموزانی با منشِ پژوهشگری، علم‎‏جویی، معرفت‎یابی و نقش‎پذیری اجتماعی می‎پرورانند. 
3.    دانش‎آموزان مجتمع هدی 
الف. زمینه‎ی اعتقادی 
-    خدا را می شناسد و او را دوست دارد. 
-    به اوامر و نواهی الهی پایبند است. 
-    قرآن را برنامه‌ی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود می‌داند. 
-    می‎کوشد آموزه‎های والای قرآن کریم را در زندگی به‌کار بندد. 
-    با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می‌دهد. 
-    تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است. 
-    می‎کوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود می‌داند. 
ب. زمینه‎ی اخلاق فردی 
- ارزش‌های اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیف‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خود‌باوری، وقت‌شناسی، نظم، ایثارگری، حقیقت‌جویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلند‌همتی، آزادمنشی، خرد‌ورزی. 
-  خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است. 
-   آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، بر‌اساس آموزه‎های اسلامی برمی‎گزیند و برای دست‎یابی به توانایی گره‎گشایی از مشکلات و عمل به آموخته‎ها می‎کوشد. 
ج. زمینه‎ی اخلاق اجتماعی 
-  ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهم‌ترین اولویت‌های رفتاری اوست. 
-  به دیگران احترام می‌گذارد و به رعایت حقوق آنان پای‌بند است. 
-   پای‎بند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد. 
-  در فعالیت‌های اجتماعی، آگاهانه و با علاقه‌مندی شرکت می‌کند. 
-  نسبت به دیگران خیر‌خواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی می‌کند. 
-  در برخورد با اندیشه‎های دیگران با بزرگ منشی و سعه‎ی صدر برخورد می‌کند. 
-  در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد؛ بلکه می‎کوشد بر بنیاد آموزه‎های قرآنی، اندیشه‎های برتر را برگزیند. 
د‌.    زمینه‎ی آگاهی‎های سیاسی 
- به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد. 
- به ولایت فقیه پای‎بند است. 
- استقلال‎طلب و آزادی‌خواه است. 
- در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد. 
- در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول می‎داند و ستمگری، سلطه‎گری و سلطه‎پذیری را نفی می‎کند. 
- دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز است. 
- در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصه‌های سیاسی خود را مسئول می‎داند.

ه. زمینه‎ی علمی و مهارتی 
- محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزه‎ی دانش توانمند می‎سازد. 
- برای پرورش، افزایش و نهادینه‎سازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزش‎های رسمی، به پژوهش‎های سودمنددر حوزه‎های علمی-تربیتی می‎پردازد. 
- در زمینه‎ی دانش‎های قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دوره‎های تحصیلی و متناسب با آن آموزش‎های لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد. 
- احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگی‎های سنّی خود می‎آموزد و در زندگی به کار می‎برد. 
- به مطالعه‌ی کتاب‎های غیر درسی مفید علاقه‎مند است و زمانی از روز را به آن اختصاص می‎دهد. 
- روش درست و اصولی پژوهش را می‎داند و حاصلِ پژوهش‎های خود راعرضه می کند. 
- توانایی‎های خود را می‎شناسد و برای شکوفا شدن آن‎ها تلاش می‎کند. 
- قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست. 
- به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا می‎برد. 
-برای کسب شایستگی‎های حرفه‎ای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوب‎های دینی، به نقش‎پذیریِ اجتماعی و کارآفرینی می‎اندیشد. 
-دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..

روش ثبت نام
*لطفا قبل از تکمیل فرم به نکات زیر توجه فرمایید:
•   لطفا قبل از شروع پیش‎ثبت‎نام حتما دفترچه‎ی راهنما را مطالعه فرمایید.
•    پیش ثبت نام اینترنتی به منزله‎ی ثبت‎نام قطعی دانش‎آموز نمی‎باشد.
•    ثبت نام قطعی پس از شرکت و کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه انجام می‎پذیرد.
•    حتما قسمت‎های ستاره‎دار را تکمیل فرمایید.
•    لطفا نسبت به تهیه‎ی فایل عکس(با حجاب کامل) ،آخرین کارنامه و صفحه‎ی اول شناسنامه‎ی دانش آموز به صورت (فایل JPG با دقت ۳۰۰DPI  )اقدام فرمایید.
•    زمان، مکان و مواد آزمون از طریق درگاه اطلاع رسانی هدی اعلام خواهد شد.
•    زمان اختصاص داده شده  برای ارزیابی حضوری تغییر نمی‎یابد و عدم مراجعه در وقت مقرر به منزله‎ی انصراف تلقي مي گردد.
•    لطفا اصل مدارک را در مرحله‎ی ارزیابی حضوری، جهت برابری با مدارک ارسالی به همراه داشته باشید. در صورت عدمِ برابری مدارک با اصل  آن، ادامه‎ی مراحل جذب امکان‎پذیر نخواهد بود .
•    دانش‎آموز باید به همراه مادر در ارزیابی حضوری شرکت نماید.
•    برای پرداخت وجه پیش ثبت نام باید کارت شتاب با رمز دوم داشته باشید.
•    وجه خرید کارت اعتباری، مبلغ 200000 ریال می‎باشد.

 

*شرایط عمومی داوطلبان آزمون ورودی:
 پای‎بندی به ارزش‎های دینی و انقلاب اسلامی
دارا بودن معدل بالای ۱۸درنیمسال اول و به‎دست‎آوردن معدل بالای ۱۹ درنیمسال دوم
*داوطلبانی که در مشترک دبیرستان‎های دوره‎ی دوم پیش ثبت نام کنند، در صورت کسب حدنصاب نمره از آزمون کتبی، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان علوم و معارف اسلامی هدیبرای ایشان تعیین می‎شود. در صورتی که نمره‎ی حد نصاب را در آزمون کتبی کسب نکنند، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان غیردولتی دوره‎ی دوم هدی برای ایشان تعیین می‎شود.

جهت آشنایی بیشتر با مدیریت ، کارشناسان ، بخشی از افتخارات و مشاهده  امکانات مجتمع به سایت مجتمع مراجعه فرمایید 


پشتیبانی ثبت‎نام اینترنتی:32112128 
دبیرستان علوم و معارف اسلامی: ۳۲۱۱۲۱۵۰

ساعات پاسخ‎گویی: ساعت 8 تا 12 شنبه تا چهارشنبه
نشانی پایگاه اینترنتی: www.hodaschools.ir

فایل های ضمیمه شده

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید


لیست مطالب
نمایش 1 - 1 از 1 نتیجه

معرفی رشته معارف

رشته علوم ومعارف اسلامی همچون رشته ریاضی، تجربی وانسانی یکی از زیرشاخه های نظری است. دانش آموزان علاقه مند به فراگیری معارف اسلامی می توانند با انتخاب این رشته و ثبت نام در مدارس معارف اسلامی دراین رشته ادامه تحصیل داده و با گذراندن دروس اختصاصی این رشته همچون اصول فقه، عقائد ، احکام ، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب با معارف اسلامی آشنا شوند.

 

 از آنجایی که برای فراگیری علوم و معارف اسلامی قرآن ، حدیث ، تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان ، کتب عرفانی ، فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. تحصیل در این رشته به دانش آموزانی پیشنهاد می شود که علاوه بر گرایش مذهبی به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و یا به آن علاقه‌مند باشند.

شایان ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.


آرشیو