دبیرستان های شهید مطهری

 

مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری  وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری   و از جمله ابتکارات ارزشمند  آیت الله امامی کاشانی است که از نمونه های موفق ارتباط مدرسه عالی شهید مطهری و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف  و راه های ارتباط  با این مدارس بر اساس آنچه در سایت  وابسته به مدرسه عالی درج شده آشنا می شوید.

تاریخچه

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، لزوم تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت برای نیل به آرمان های انقلاب بیش از پیش احساس شد، تا در سایه ی تحقق یک نظام آموزشی منسجم، نیروهای مؤمن متخصص و کارآمد در عرصه های فکری و فرهنگی تربیت شوند و با درک مقتضیات زمان، وظیفه تداوم این انقلاب بزرگ را بر دوش گرفته، به تولید اندیشه دینی و جریان سازی فکری و اعتقادی در جامعه بپردازند. براین اساس مدرسه عالی شهید مطهری(ره) در سال1362 پیشنهاد تأسیس رشته علوم و معارف اسلامی را در مقطع متوسطه ارائه کرد تا با بهره گیری از محتوای تربیتی و آموزشی حوزه های علمیه و در قالب نظام آموزش و پرورش و در سایه تربیت دینی به آموزش نسل جوان پرداخته و نیروهای مورد نیاز فکری کشور را به گونه ای پرورش دهند تا بتوانند در آینده وظیفه سنگین «تبیین وتبلیغ حکیمانه دین»1 را بر عهده گیرند و کلام نورانی امام راحل (ره) را که فرمودند: « شما خواهر ها و برادر ها که در این مدرسه هستید، برنامه هاتان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما مطهری ها ویا یک مطهری پیدا شود.»2 محقق سازند.

اهداف مدارس شهید مطهری

(با عنایت به " اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران" و" اهداف دوره متوسطه" مصوب شورای عالی آموزش و پرورش1 به عنوان اسناد بالادستی، اهداف رشته علوم و معارف اسلامی به شرح ذیل بیان می گردد.)

کمال انسان در نظام تعلیم تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . برای نیل به این منظور رشته علوم ومعارف اسلامی با هدف زمینه سازی تربیت افراد اسلام شناس و آگاه به مسائل  ومقتضیات زمان تأ سیس گردید که دست یابی به آن درگرو تحقق اهداف زیر می باشد.

الف : اهداف اعتقادی

  1. ایجاد زمینه لازم برای خود شناسی وخداشناسی وتقویت روحیه حقیقت جویی
  2. تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلام و تشیع و بسط بینش الهی براساس قرآن کریم و سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله)وائمه معصومین(علیهم‌السلام)
  3. پرورش روحیه پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان واعمال  این حاکمیت در جامعه  بر  ا ساس اصل امامت و ولایت مطلقه فقیه     

 ب :  اهداف اخلاقی

  1. تزکیه وتهذیب نفس ورشد فضایل  ومکارم اخلاقی بر اساس ایمان به خدا و تقوای  اسلامی
  2. پرورش روحیه تعبد الهی و التزام عملی به احکام و آداب اسلامی و سیره عملی اهل بیت (علیهم‌السلام)
  3. تقویت احساس کرامت اخلاقی و بر انگیختن عزت نفس و پرورش متعادل عواطف انسانی

 پ : اهداف علمی و آموزشی

  1. شناخت ، پرورش و هدایت استعداد ها در جهت اعتلای علوم انسانی بر اساس تعالیم اسلام
  2. تقویت روحیه تعلیم و تعلم مستمر در علوم و معارف اسلامی
  3. پرورش روحیه پژوهش و تفکر و نقد و ابتکار
  4. کسب توانایی علمی متناسب با پایه های اول و دوم حوزه های علمیه
  5. پرورش روحیه مشارکت علمی و مباحثه و بهره گیری از مهارتهای نوین آموزشی

 

ت : اهداف فرهنگی

  1. پرورش اندیشه انتظار با الگو پذیری از فرهنگ عاشورا
  2. ایجاد حس مسئولیت در جهت گسترش ، اعتلاء و حضور آگاهانه در عرصه های مختلف فرهنگ دینی
  3. شناخت ، پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای مختلف هنری در جهت تبلیغ حکیمانه دین
  4. شناخت و ترویج فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه اسلامی
  5. توانایی کشف و مقابله با رسوم منحط و خرافی

 

ث :  اهداف اجتماعی

  1. پرورش روحیه ی تعاون و تعامل اجتماعی بر اساس اصل کرامت انسانی
  2. پرورش روحیه غیرت دینی به منظور حفظ و ترویج شعائر الهی و عدالت اجتماعی
  3. پرورش روحیه مسئولیت پذیری و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه ای دینی
  4. تقویت روحیه صبر و تحمل و ایثار در روابط اجتماعی
  5. اهتمام بر حفظ و تقویت روابط خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی

 

 ج: اهداف سیاسی

  1. ارتقای بینش سیاسی براساس اصل مترقی ولایت فقیه
  2. مشارکت آگاهانه در امور سیاسی مبتنی بر رهنمود ها و فرامین ولی فقیه
  3. تقویت بینش و بصیرت سیاسی بر پایه آزاد اندیشی، حق گرایی و پرهیز از سیاست زدگی
  4. پرورش روحیه اتحاد اسلامی بین مسلمانان و حمایت از حق طلبان و مستضعفان جهان و تقویت روحیه مبارزه با مستکبران و ستمکاران براساس آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی
  5. شناختن دشمن و ترفندهای استعمار و استکبار جهانی و نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری
  6. پاسداری از استقلال ، آزادی و نظام جمهوری اسلامی ایران با تقویت روحیه سلحشوری و شهادت طلبی

 

برنامه های مدارس شهید مطهری

1- ارزیابی دانش‌آموزان در تمام زمینه‌ها از طریق سیستم جامع امتیازدهی مدرسه

2- برگزاری اردوهای شب‌مانی یا اردوهای یک‌روزه و چندروزه در کنار دبیران به منظور ایجاد و تحکیم روابط صمیمانه میان دانش‌آموزان و دبیران

3- قرار دادن صفحه‌ای در دفتر دبیران در رابطه با تکالیف (ثبت تکالیف، اختصاص دادن امتیاز به تکالیف و انجام همان روز تکالیف)

4- پرسش مستمر به صورت شفاهی و کتبی

5- نصب برنامه کلی امتحانات در برد آموزش و برد کلاسها به منظور جلوگیری از تداخل امتحانات طول ترم

6- ارائه شیوه‌نامه طراحی استاندارد امتحانات به دبیران، پیش از شروع آزمونها

7- تدریس مفهومی و تمرین و تکرار مطالب

8- برگزاری جلسه تحلیل آزمون در پیش‌دانشگاهی و تحلیل المپیاد و سنجش در سایر پایه‌ها و بررسی نقاط ضعف دانش‌آموزان بلافاصله پس از امتحان توسط دبیر مربوطه

9- درخواست از دبیران در اولین شورای دبیران برای آموزش روش مطالعه درس خود در کلاس

10- برنامه‌ریزی برای مواجهه مرحله‌ای با دانش‌آموز پس از هر بی‌قانونی (به ترتیب: غفلت؛ تذکر شفاهی، مشاوره با مشاور کلاس، مشاوره با مسئول مشاوره، معاون انضباطی، معاون آموزشی، مدیریت و ... مراحل مواجهه هستند[2])

11- امکان خروج دانش‌آموز از کلاس تنها در موارد ضروری و آن هم با اخذ نامه کتبی از واحد مربوطه و هماهنگی قبلی با آموزش و دبیر

12- دریافت یک طرح درس از هر دبیر در ابتدای سال تحصیلی پس از برگزاری جلسات آموزشی در این باره و ارائه نمون‌برگ به دبیران

13- اجرای طرح درسها توسط دبیران در گروههای آموزشی ویژه هر درس و با حضور سرگروه آموزشی

14- برگزاری جلسات هم‌فکری در شوراهای عمومی پایه و جلسات گروههای آموزشی به منظور تنوع‌بخشی به شیوه‌های آموزشی و ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و توسعه منابع انسانی

15- برگزاری آزمونهای تشریحی و تستی با هدف تقویت حافظه بلندمدت و افزایش یادگیری مفهومی، آمادگی المپیاد، تشویق به شرکت در المپیاد ادبی و المپیاد تخصصی معارف به منظور کسب رتبه برتر در کنکور و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا در رشته‌های مهم و مورد نیاز جامعه به ویژه رشته‌های اختصاصی معارف اسلامی

ارتباط و تماس

آدرس : تهران  ، میدان بهارستان ، مدرسه عالی شهید مطهری

تلفن :  33909930

 

--------------------------------------------

1. .مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، تهران، 1387، صص26-46

2.  همه این موارد به جهت پرهیز از اخراج است.

فایل های ضمیمه شده

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید


لیست مطالب
نمایش 1 - 1 از 1 نتیجه

معرفی رشته معارف

رشته علوم ومعارف اسلامی همچون رشته ریاضی، تجربی وانسانی یکی از زیرشاخه های نظری است. دانش آموزان علاقه مند به فراگیری معارف اسلامی می توانند با انتخاب این رشته و ثبت نام در مدارس معارف اسلامی دراین رشته ادامه تحصیل داده و با گذراندن دروس اختصاصی این رشته همچون اصول فقه، عقائد ، احکام ، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب با معارف اسلامی آشنا شوند.

 

 از آنجایی که برای فراگیری علوم و معارف اسلامی قرآن ، حدیث ، تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان ، کتب عرفانی ، فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. تحصیل در این رشته به دانش آموزانی پیشنهاد می شود که علاوه بر گرایش مذهبی به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و یا به آن علاقه‌مند باشند.

شایان ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.


آرشیو