اقسام مدارس معارف

مدارس وابسته به حوزه 

مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم ازجمله ابتکارات ارزشمند ارتباط حوزه علمیه با آموزش و پرورش است و عبارتند از مدارس معارفی که توسط ستاد مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه تاسیس و راه اندازی می شوند و اولین گروه این مدارس در سال تحصیلی 98-99 آغاز بکار خواهند نمود.

چیستی مدارس وابسته به حوزه 

بر مبنای مصوبه جلسه 794 مورخ 1388/6/3 شورای عالی آموزش و پرورش اساسنامه مدارس وابسته به دستگاه های دولتی وسایر نهاد های عمومی به تصویب رسید.
به موجب تبصره یک ماده 2 فصل دوم اساسنامه مذکور و به استناد مفاد مصوبه جلسه677 مورخ 1381/6/7 مرکز مدیریت حوزه علمیه قم همجون سازمان تبلیغات اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری اقدام به تاسیس مدارس معارف وابسته به حوزه نموده است.

در سال جاری مدارس وابسته به حوزه در مناطق 2و4و5و16تهران و شهرستان تربت حیدریه پروانه تاسیس گرفته و در حال راه اندازی است.  

اهداف و ماموریت ها

الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا . «احزاب 33»
كسانى كه پيامهاى خدا را مى‌رسانند و از او مى‌ترسند و از هيچ كس جز او نمى‌ترسند، خدا براى حساب‌كردن اعمالشان كافى است.
در زمان غیبت امام عصر حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عج) پاسداری از حریم دین و دیانت رسالتی بس سنگین و با اهمیت است که بر دوش علما، مجتهدین ، فقها و راس آنها ولی امر مسلمین (ولی فقیه) گذاشته شده است.
انجام فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر ، الگوسازی برای زندگی توحیدی و ارزش مدار ، حضور در کنار مردم در صحنه اجتماع و سنگر های مستحکم مساجد ، امر قضاوت ، مشاوره، وکالت ، ازدواج مسلمانان ، تحکیم مبانی فکری جوانان و نوجوانان و پاسخگویی به شبهات آنان ، تبلیغ و ترویج مبانی دینی در سطح اجتماع و ... از وظایف خطیری است که علاوه بر روحانیت انقلابی و دغدغه مند بر عهده تک تک افراد متدین و انقلابی بوده و تربیت شاگرد در مدارس وابسته به حوزه از این منظر بسیار با اهمیت جلوه می کند.

لذا با عنایت به مراتب فوق مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه در واقع کار سربازگیری برای جامعه عدل مهدوی و تربیت نیروی کارآمد برای حضور در صحنه انقلاب اسلامی را عهده دار می باشند.
در این مدارس دانش آموز با حضور در محیط مقدس و برانگیزاننده حوزه های علمیه از زلال قرآن و عترت بهره برده و از بزرگان علم و اخلاق الگو می گیرند. آنان با استفاده از محتوای غنی دروس رسمی رشته علوم و معارف اسلامی از سایر برنامه های آموزشی ، علمی ، تربیتی، بصیرتی و مهارتی حوزه های علمیه به معرفت می رسند.
در پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه دانش آموختگان مدارس وابسته به حوزه در صورت تمایل می توانند در حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند یا وارد دانشگاه یا شغل شوند.
به امید آن که در هر شهر و منطقه کشور حداقل یک دبیرستان دخترانه و یک دبیرستان پسرانه وابسته به حوزه های علمیه تاسیس شود.
(( اللَّهُمَّ وَفِّقْنِا لِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَى ))

 

مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعه‎الزهرا(س) از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف، جشم انداز و شیوه ثبت نام و ارتباط با این مجتمع بر اساس آنچه در سایت مجتمع درج شده آشنا می شوید.

 

تاریحچه مجتمع

** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سوره‎ی مبارکه‎ی بقره-۱۲۰ 

پیامبرگرامی اسلام -صلی الله علیه وآله- می فرمایند:
هرکس بخشی از دانش را فرابگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد،خداوند پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می‎کند.(روضه الواعظین ص 12)


در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصه‎ی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهره‎گیری آموزش و پرورش از نهادهای هم‎سو همانند حوزه‎ی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد. 
یکی از نمونه‎های موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعه‎الزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسه‎ی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راه‎اندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی می‎باشد..

اهداف

این مجموعه برای نهادینه‎سازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایه‎ی فضای معنوی و الهام‎بخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشه‎ی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گام‎های مؤثری در زمینه‎سازی و قوام‎بخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانش‎پژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزش‎های انقلاب اسلامی صرف کرده‎اند. 
مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند.
برنامه ها
مجتمع آموزشی-تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند و برای رسیدن به این هدف، برنامه‎های زیر را دنبال کرده است: 
ایجاد زمینه ی لازم برای خودشناسی و خداشناسی 
تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقی 
تبیین ارزش‎ها و مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه 
پرورش روحیه‎ی پاسداری از استقلال فراگیر کشور 
کوشش در جهت ارتقای کیفی سطح دانش، بینش و مهارت دانش‎آموزان 
پرورش روحیه‎ی اعتمادبه‎نفس و خودباوری 
تقویت روحیه‎ی تحقیق،تعقل،تفکر،نقد و ابتکار 
پرورش روحیه‎ی مسئولیت‎پذیری و مشارکت اجتماعی 
فراهم آوردن زمینه‎های لازم به منظور نقش‎آفرینی و حضور مؤثر اجتماعی در آینده 
ارتقای سلامت و تقویت روحیه‎ی نشاط و شادابی در همکاران و دانش آموزان 
تقویت قوای جسمی و روحی با بهره مندی از ابزار ورزش و تربیت بدنی
چشم انداز
چشم‎انداز مجتمع آموزشی-‌ تربیتی هدی در افق 1404 
با توکّل برقدرتِ بی‎پایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم‎ همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمان‎های انقلاب اسلامی، در چشم‎انداز 1404: 
مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فن‌آوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهام‎بخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاه‎ها. 
این مجتمع، مورد اعتماد خانواده‎هایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند. 
دانش‌آموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایه‎های اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارت‎های لازم برای راهبری ِخانواده‎ی مطلوب اسلامی را نیز کسب کرده‎اند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سال‎های جهاد مستمر علمی‌شان خواهد بود.

اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشم‎انداز 
1.    آموزشگاه‌های مجتمع هدی 
-    برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر توانایی‎های تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْ‌الزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند. 
-    وابستگی و پیوستگی به جامعهْ‌الزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانش‎آموزان تجلّی یافته باشد. 
-    فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاه‌ها،مطلوب باشند. 
-    تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند. 
-    بهره‎‏وری از هر جهت در آموزشگاه‎ها نهادینه شده باشد. 
-    ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد. 
-    حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد. 
-    فضای مجازی در آموزشگاه‎ها هم‎پای کوشش‎های آموزشی و پرورشی گسترش یابد

2.    کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی 
-    همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی می‎کوشند. 
-    پیوسته بر توانایی‎های علمی و مهارتی خود می‌افزایند. 
-    به نهادینه‎سازی معرفت دینی دانش‎آموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان می‎پردازند. 
-    همگام با آموزش‎های لازم، به سلامت جسم و روح دانش‎آموزان می‎اندیشند. 
-    دانش‎آموزانی با منشِ پژوهشگری، علم‎‏جویی، معرفت‎یابی و نقش‎پذیری اجتماعی می‎پرورانند. 
3.    دانش‎آموزان مجتمع هدی 
الف. زمینه‎ی اعتقادی 
-    خدا را می شناسد و او را دوست دارد. 
-    به اوامر و نواهی الهی پایبند است. 
-    قرآن را برنامه‌ی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود می‌داند. 
-    می‎کوشد آموزه‎های والای قرآن کریم را در زندگی به‌کار بندد. 
-    با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می‌دهد. 
-    تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است. 
-    می‎کوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود می‌داند. 
ب. زمینه‎ی اخلاق فردی 
- ارزش‌های اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیف‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خود‌باوری، وقت‌شناسی، نظم، ایثارگری، حقیقت‌جویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلند‌همتی، آزادمنشی، خرد‌ورزی. 
-  خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است. 
-   آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، بر‌اساس آموزه‎های اسلامی برمی‎گزیند و برای دست‎یابی به توانایی گره‎گشایی از مشکلات و عمل به آموخته‎ها می‎کوشد. 
ج. زمینه‎ی اخلاق اجتماعی 
-  ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهم‌ترین اولویت‌های رفتاری اوست. 
-  به دیگران احترام می‌گذارد و به رعایت حقوق آنان پای‌بند است. 
-   پای‎بند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد. 
-  در فعالیت‌های اجتماعی، آگاهانه و با علاقه‌مندی شرکت می‌کند. 
-  نسبت به دیگران خیر‌خواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی می‌کند. 
-  در برخورد با اندیشه‎های دیگران با بزرگ منشی و سعه‎ی صدر برخورد می‌کند. 
-  در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد؛ بلکه می‎کوشد بر بنیاد آموزه‎های قرآنی، اندیشه‎های برتر را برگزیند. 
د‌.    زمینه‎ی آگاهی‎های سیاسی 
- به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد. 
- به ولایت فقیه پای‎بند است. 
- استقلال‎طلب و آزادی‌خواه است. 
- در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد. 
- در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول می‎داند و ستمگری، سلطه‎گری و سلطه‎پذیری را نفی می‎کند. 
- دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز است. 
- در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصه‌های سیاسی خود را مسئول می‎داند.

ه. زمینه‎ی علمی و مهارتی 
- محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزه‎ی دانش توانمند می‎سازد. 
- برای پرورش، افزایش و نهادینه‎سازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزش‎های رسمی، به پژوهش‎های سودمنددر حوزه‎های علمی-تربیتی می‎پردازد. 
- در زمینه‎ی دانش‎های قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دوره‎های تحصیلی و متناسب با آن آموزش‎های لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد. 
- احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگی‎های سنّی خود می‎آموزد و در زندگی به کار می‎برد. 
- به مطالعه‌ی کتاب‎های غیر درسی مفید علاقه‎مند است و زمانی از روز را به آن اختصاص می‎دهد. 
- روش درست و اصولی پژوهش را می‎داند و حاصلِ پژوهش‎های خود راعرضه می کند. 
- توانایی‎های خود را می‎شناسد و برای شکوفا شدن آن‎ها تلاش می‎کند. 
- قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست. 
- به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا می‎برد. 
-برای کسب شایستگی‎های حرفه‎ای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوب‎های دینی، به نقش‎پذیریِ اجتماعی و کارآفرینی می‎اندیشد. 
-دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..

روش ثبت نام
*لطفا قبل از تکمیل فرم به نکات زیر توجه فرمایید:
•   لطفا قبل از شروع پیش‎ثبت‎نام حتما دفترچه‎ی راهنما را مطالعه فرمایید.
•    پیش ثبت نام اینترنتی به منزله‎ی ثبت‎نام قطعی دانش‎آموز نمی‎باشد.
•    ثبت نام قطعی پس از شرکت و کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه انجام می‎پذیرد.
•    حتما قسمت‎های ستاره‎دار را تکمیل فرمایید.
•    لطفا نسبت به تهیه‎ی فایل عکس(با حجاب کامل) ،آخرین کارنامه و صفحه‎ی اول شناسنامه‎ی دانش آموز به صورت (فایل JPG با دقت ۳۰۰DPI  )اقدام فرمایید.
•    زمان، مکان و مواد آزمون از طریق درگاه اطلاع رسانی هدی اعلام خواهد شد.
•    زمان اختصاص داده شده  برای ارزیابی حضوری تغییر نمی‎یابد و عدم مراجعه در وقت مقرر به منزله‎ی انصراف تلقي مي گردد.
•    لطفا اصل مدارک را در مرحله‎ی ارزیابی حضوری، جهت برابری با مدارک ارسالی به همراه داشته باشید. در صورت عدمِ برابری مدارک با اصل  آن، ادامه‎ی مراحل جذب امکان‎پذیر نخواهد بود .
•    دانش‎آموز باید به همراه مادر در ارزیابی حضوری شرکت نماید.
•    برای پرداخت وجه پیش ثبت نام باید کارت شتاب با رمز دوم داشته باشید.
•    وجه خرید کارت اعتباری، مبلغ 200000 ریال می‎باشد.

 

*شرایط عمومی داوطلبان آزمون ورودی:
 پای‎بندی به ارزش‎های دینی و انقلاب اسلامی
دارا بودن معدل بالای ۱۸درنیمسال اول و به‎دست‎آوردن معدل بالای ۱۹ درنیمسال دوم
*داوطلبانی که در مشترک دبیرستان‎های دوره‎ی دوم پیش ثبت نام کنند، در صورت کسب حدنصاب نمره از آزمون کتبی، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان علوم و معارف اسلامی هدیبرای ایشان تعیین می‎شود. در صورتی که نمره‎ی حد نصاب را در آزمون کتبی کسب نکنند، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان غیردولتی دوره‎ی دوم هدی برای ایشان تعیین می‎شود.

جهت آشنایی بیشتر با مدیریت ، کارشناسان ، بخشی از افتخارات و مشاهده  امکانات مجتمع به سایت مجتمع مراجعه فرمایید 


پشتیبانی ثبت‎نام اینترنتی:32112128 
دبیرستان علوم و معارف اسلامی: ۳۲۱۱۲۱۵۰

ساعات پاسخ‎گویی: ساعت 8 تا 12 شنبه تا چهارشنبه
نشانی پایگاه اینترنتی: www.hodaschools.ir

یکی دیگر از انواع مدارس معارف مدارس معارف مدارس غیر دولتی می باشد که در قالب مدارس عیر انتفاعی مطابق با قوانین و ضوابط آموزش و پرورش راه اندازی گردیده است .

که در میان مدارس معارف تعدادی از مدارس معارف مدارس غیر انتفاعی است همچون :

1.

2.

3.

5.

 

 

مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری  وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری   و از جمله ابتکارات ارزشمند  آیت الله امامی کاشانی است که از نمونه های موفق ارتباط مدرسه عالی شهید مطهری و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف  و راه های ارتباط  با این مدارس بر اساس آنچه در سایت  وابسته به مدرسه عالی درج شده آشنا می شوید.

 

تاریخچه

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، لزوم تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت برای نیل به آرمان های انقلاب بیش از پیش احساس شد، تا در سایه ی تحقق یک نظام آموزشی منسجم، نیروهای مؤمن متخصص و کارآمد در عرصه های فکری و فرهنگی تربیت شوند و با درک مقتضیات زمان، وظیفه تداوم این انقلاب بزرگ را بر دوش گرفته، به تولید اندیشه دینی و جریان سازی فکری و اعتقادی در جامعه بپردازند. براین اساس مدرسه عالی شهید مطهری(ره) در سال1362 پیشنهاد تأسیس رشته علوم و معارف اسلامی را در مقطع متوسطه ارائه کرد تا با بهره گیری از محتوای تربیتی و آموزشی حوزه های علمیه و در قالب نظام آموزش و پرورش و در سایه تربیت دینی به آموزش نسل جوان پرداخته و نیروهای مورد نیاز فکری کشور را به گونه ای پرورش دهند تا بتوانند در آینده وظیفه سنگین «تبیین وتبلیغ حکیمانه دین»1 را بر عهده گیرند و کلام نورانی امام راحل (ره) را که فرمودند: « شما خواهر ها و برادر ها که در این مدرسه هستید، برنامه هاتان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما مطهری ها ویا یک مطهری پیدا شود.»2 محقق سازند.

اهداف مدارس شهید مطهری

(با عنایت به " اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران" و" اهداف دوره متوسطه" مصوب شورای عالی آموزش و پرورش1 به عنوان اسناد بالادستی، اهداف رشته علوم و معارف اسلامی به شرح ذیل بیان می گردد.)

کمال انسان در نظام تعلیم تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . برای نیل به این منظور رشته علوم ومعارف اسلامی با هدف زمینه سازی تربیت افراد اسلام شناس و آگاه به مسائل  ومقتضیات زمان تأ سیس گردید که دست یابی به آن درگرو تحقق اهداف زیر می باشد.

الف : اهداف اعتقادی

  1. ایجاد زمینه لازم برای خود شناسی وخداشناسی وتقویت روحیه حقیقت جویی
  2. تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلام و تشیع و بسط بینش الهی براساس قرآن کریم و سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله)وائمه معصومین(علیهم‌السلام)
  3. پرورش روحیه پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان واعمال  این حاکمیت در جامعه  بر  ا ساس اصل امامت و ولایت مطلقه فقیه     

 ب :  اهداف اخلاقی

  1. تزکیه وتهذیب نفس ورشد فضایل  ومکارم اخلاقی بر اساس ایمان به خدا و تقوای  اسلامی
  2. پرورش روحیه تعبد الهی و التزام عملی به احکام و آداب اسلامی و سیره عملی اهل بیت (علیهم‌السلام)
  3. تقویت احساس کرامت اخلاقی و بر انگیختن عزت نفس و پرورش متعادل عواطف انسانی

 پ : اهداف علمی و آموزشی

  1. شناخت ، پرورش و هدایت استعداد ها در جهت اعتلای علوم انسانی بر اساس تعالیم اسلام
  2. تقویت روحیه تعلیم و تعلم مستمر در علوم و معارف اسلامی
  3. پرورش روحیه پژوهش و تفکر و نقد و ابتکار
  4. کسب توانایی علمی متناسب با پایه های اول و دوم حوزه های علمیه
  5. پرورش روحیه مشارکت علمی و مباحثه و بهره گیری از مهارتهای نوین آموزشی

 

ت : اهداف فرهنگی

  1. پرورش اندیشه انتظار با الگو پذیری از فرهنگ عاشورا
  2. ایجاد حس مسئولیت در جهت گسترش ، اعتلاء و حضور آگاهانه در عرصه های مختلف فرهنگ دینی
  3. شناخت ، پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای مختلف هنری در جهت تبلیغ حکیمانه دین
  4. شناخت و ترویج فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه اسلامی
  5. توانایی کشف و مقابله با رسوم منحط و خرافی

 

ث :  اهداف اجتماعی

  1. پرورش روحیه ی تعاون و تعامل اجتماعی بر اساس اصل کرامت انسانی
  2. پرورش روحیه غیرت دینی به منظور حفظ و ترویج شعائر الهی و عدالت اجتماعی
  3. پرورش روحیه مسئولیت پذیری و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه ای دینی
  4. تقویت روحیه صبر و تحمل و ایثار در روابط اجتماعی
  5. اهتمام بر حفظ و تقویت روابط خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی

 

 ج: اهداف سیاسی

  1. ارتقای بینش سیاسی براساس اصل مترقی ولایت فقیه
  2. مشارکت آگاهانه در امور سیاسی مبتنی بر رهنمود ها و فرامین ولی فقیه
  3. تقویت بینش و بصیرت سیاسی بر پایه آزاد اندیشی، حق گرایی و پرهیز از سیاست زدگی
  4. پرورش روحیه اتحاد اسلامی بین مسلمانان و حمایت از حق طلبان و مستضعفان جهان و تقویت روحیه مبارزه با مستکبران و ستمکاران براساس آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی
  5. شناختن دشمن و ترفندهای استعمار و استکبار جهانی و نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری
  6. پاسداری از استقلال ، آزادی و نظام جمهوری اسلامی ایران با تقویت روحیه سلحشوری و شهادت طلبی

 

برنامه های مدارس شهید مطهری

1- ارزیابی دانش‌آموزان در تمام زمینه‌ها از طریق سیستم جامع امتیازدهی مدرسه

2- برگزاری اردوهای شب‌مانی یا اردوهای یک‌روزه و چندروزه در کنار دبیران به منظور ایجاد و تحکیم روابط صمیمانه میان دانش‌آموزان و دبیران

3- قرار دادن صفحه‌ای در دفتر دبیران در رابطه با تکالیف (ثبت تکالیف، اختصاص دادن امتیاز به تکالیف و انجام همان روز تکالیف)

4- پرسش مستمر به صورت شفاهی و کتبی

5- نصب برنامه کلی امتحانات در برد آموزش و برد کلاسها به منظور جلوگیری از تداخل امتحانات طول ترم

6- ارائه شیوه‌نامه طراحی استاندارد امتحانات به دبیران، پیش از شروع آزمونها

7- تدریس مفهومی و تمرین و تکرار مطالب

8- برگزاری جلسه تحلیل آزمون در پیش‌دانشگاهی و تحلیل المپیاد و سنجش در سایر پایه‌ها و بررسی نقاط ضعف دانش‌آموزان بلافاصله پس از امتحان توسط دبیر مربوطه

9- درخواست از دبیران در اولین شورای دبیران برای آموزش روش مطالعه درس خود در کلاس

10- برنامه‌ریزی برای مواجهه مرحله‌ای با دانش‌آموز پس از هر بی‌قانونی (به ترتیب: غفلت؛ تذکر شفاهی، مشاوره با مشاور کلاس، مشاوره با مسئول مشاوره، معاون انضباطی، معاون آموزشی، مدیریت و ... مراحل مواجهه هستند[2])

11- امکان خروج دانش‌آموز از کلاس تنها در موارد ضروری و آن هم با اخذ نامه کتبی از واحد مربوطه و هماهنگی قبلی با آموزش و دبیر

12- دریافت یک طرح درس از هر دبیر در ابتدای سال تحصیلی پس از برگزاری جلسات آموزشی در این باره و ارائه نمون‌برگ به دبیران

13- اجرای طرح درسها توسط دبیران در گروههای آموزشی ویژه هر درس و با حضور سرگروه آموزشی

14- برگزاری جلسات هم‌فکری در شوراهای عمومی پایه و جلسات گروههای آموزشی به منظور تنوع‌بخشی به شیوه‌های آموزشی و ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و توسعه منابع انسانی

15- برگزاری آزمونهای تشریحی و تستی با هدف تقویت حافظه بلندمدت و افزایش یادگیری مفهومی، آمادگی المپیاد، تشویق به شرکت در المپیاد ادبی و المپیاد تخصصی معارف به منظور کسب رتبه برتر در کنکور و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا در رشته‌های مهم و مورد نیاز جامعه به ویژه رشته‌های اختصاصی معارف اسلامی

ارتباط و تماس

آدرس : تهران  ، میدان بهارستان ، مدرسه عالی شهید مطهری

تلفن :  33909930

 

--------------------------------------------

1. .مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، تهران، 1387، صص26-46

2.  همه این موارد به جهت پرهیز از اخراج است.

دبیرستان های دولتی علوم و معارف اسلامی

 رشته علوم و معارف اسلامی در کنار رشته ریاضی، تجربی، انسانی یکی از رشته های شاخه نظری است و همانطور که در دبیرستان های دولتی رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی داریم رشته علوم و معارف اسلامی هم در صورت رسیدن به حد نصاب در مدارس دولتی قابل راه اندازی است کما اینکه در  تبصره 1 مصوبه جلسه 677 تاریخ 1381/6/7 شماره ابلاغ 120/2554/8 تاریخ 1381/06/10 صراحتا به تاسیس این دبیرستان ها به صورت دولتی اشاره شده است :

مصوبه جلسه 677

1.دبیرستان های علوم و معارف اسلامی با رعایت این مصوبه و با استفاده از قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی( مصوب مجلس شورای اسلامی ) با اساسنامه دبیرستان های وابسته به سایر وزارتخانه ها ، سازمان ها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش) تاسیس می شوند.

*تبصره 1. در شهرستان هایی که دبیرستان علوم و معارف اسلامی ( اعم از دولتی ، وابسته و غیردولتی )دایر نمی باشد  ادارات کل آموزش و پرورش استان ها می توانند نسبت به تاسیس این دبیرستان ها به صورت دولتی اقدام نمایند ؛ در این صورت اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان موسس تلقی شده و از شمول شرایط مندرج دربند2 مستثنا می باشد و لازم است برای اخذ مجوز ، در خواست تاسیس را با ذکر دلایل توجیهی ، قابلیت ها و توانمندی های استان جهت طرح در کمیته موضوع بند 4 این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارسال نمایند.

*تبصره 2. پذیرش دانش آموزان برای پایه اول از طریق برگزاری آزمون با تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می گیرد و چنانچه پذیرش دانش آموزان از پایه دوم صورت پذیرد ، این پذیر ش از طریق رتبه فضلی با در نظر گرفتن معدل سالیانه پایه اول و معدل رشته علوم و معارف اسلامی ( مندرج در فرم یک هدایت تحصیلی) آنان صورت می پذیرد.ضوابط موضوع این مصوبه و چگونگی تکمیل ظرفیت پایه های دوم و سوم ( در صورت وجود ظرفیت ) توسط وزارت آموزش و پرورش مشخص و اعلام خواهد شد .

2.موسس یا حداقل یکی از موسسین دبیرستان های علوم و معارف اسلامی ، علاوه بر ضوابط مربوط ( حسب مورد) باید دارای مدرک تحصیلی حداقل سطح سه حوزوی یا دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با علوم و معارف اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد یا از علمای شناخته شده با گواهی مدیریت حوزه علمیه قم باشد.

* 3 . مدیر اینگونه دبیرستان ها، علاوه بر ضوابط مربوط باید دارای مدرک تحصیلی حداقل سطح 3 حوزه یا دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط  با علوم و معا رف اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد یا از علمای شناخته شده با گواهی مدیریت حوزه علمیه قم باشد. صدور ابلاغ مدیریت این قبیل دبیرستان ها منوط به تایید موضوع بند 4 خواهد بود . ابلاغ مدیریت مدارس دولتی برای مدت 4 سال صادر می شود .

  1. به منظور بررسی و تایید صلاحیت موسس دبیرستان های علوم و معارف اسلامی ، کمیته ای مرکب از افراد به شرح وظایف زیر در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل می شود (مصوبه جلسه 888 تاریخ 92/8/27)

1.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و در غیاب وی معاون دبیر کل (رئیس کمیته)

  1. یکی از معاونین حوزه علمیه قم به عنوان نماینده ثابت
  2. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یا رئیس مدارس علوم و معارف اسلامی سازمان به عنوان نماینده ثابت
  3. مدیر مدرسه عالی شهید مطهری یا یکی از معاونین وی به عنوان نماینده ثابت
  4. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مشاوران وی به عنوان نماینده ثابت

تبصره1. تصمیمات کمیته با رای موافق حداقل دو سوم اعضا معتبر بوده و قابل اجرا می باشد.

تبصره 2 . مجوز تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی غیر دولتی توسط شورای نظارت آموزش و پرورش صادر خواهد شد.     

  1. دانش آموزان رشته علوم ومعارف اسلامی از بین افراد علاقمند ، مستعد و دارای شایستگی های علمی ، تربیتی و اخلاقی پایان دوره راهنمایی تحصیلی ( دوره اول متوسطه ) با معدل کل حداقل 17 انتخاب خواهند شد .
  2. دبیرستان های علوم و معارف اسلامی می توانند با استفاده از مفاد آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ) اداره شوند .
  3. دبیرستان های علوم و معارف اسلامی که با مجوز شورای عالی آموزش و پرورش تاسیس شده اند و یا بر اساس این مصوبه تاسیس می شوند ، می توانند برابر ضوابط و مقررات ، سایر رشته های تحصیلی شاخه نظری را ارائه نمایند .
  4. دبیرستان علوم و معارف اسلامی که قبلا از شورای عالی آموزش و پرورش مجوز دریافت کرده اند ، در تغییرات آتی خود تابع شرایط مندرج در این مصوبه خواهند بود .
  5. وزارت آموزش و پرورش هر سال نحوه عملکرد این دبیرستان ها را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش خواهد داد .
  6. با تصویب و ابلاغ این مصوبه ، کلیه مصوبات مغایر لغو می شود .

 

مدارس صدرا

مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا  وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، سازمان مدارس صدرا ، اهداف، ، مامریت ها  و راه های ارتباط با سازمان مدارس صدرا بر اساس آنچه در سایت  این سازمان درج شده  آشنا می شوید.

تاریخـچـه سازمان مدارس صدرا 

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی « ره »درسال 1357  به منظور نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی درعرصه های مختلف کشور به اجراء گذاشته شد . افراد، گروه‌ها و نهادهای وفادار به انقلاب اسلامی، فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف به ویژه درعرصه های متنوع فرهنگی آغاز کردند. یکی از اقدامات و تدابیر اساسی در این زمینه، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی بود.

در سال 1362 اولین مدرسه علوم و معارف اسلامی به همت مسئولان مدرسه عالی شهید مطهری تأسیس شد و 9 ماه پس از آن در خرداد 1363 اساسنامه ی دبیرستان های علوم و معارف اسلامی در سیصد و چهل و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید که نخستین سند رسمی برای ایجاد رشته‌ای به نام علوم و معارف اسلامی در دوره ی متوسطه بود. تصویب این اساسنامه پایه ای برای توسعه‌ی دیگر مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور شد .

از دیگر مراکز تعلیم و تربیت که در این مسیر گام برداشت، « مؤسسه‌ی جامعه الزهرای» قم است که از سال 1368 به تأسیس مدارسی با عنوان مدارس علوم و معارف اسلامی هدی اقدام نمود و بدین ترتیب تاسیس مدارس غیرانتفاعی علوم و معارف اسلامی، در سراسر کشور رواج یافت.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این راستا مصمم به تاسیس « مدارس علوم و معارف اسلامی »شد تا اینکه شورای عالی وزارت آموزش و پرورش درششصد و هفتاد و هفتمین جلسه‌ی خود در تاریخ 7/6/1381 نحوه‌ی تأسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا را مصوب نمود و بدین ترتیب «مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا»تأسیس ‌شدند. مجوز مذکور عام و به نام سازمان تبلیغات اسلامی، با نمایندگی حجت الاسلام و المسلمین جناب دکترخاموشی، ریاست مکرم سازمان تبلیغات اسلامی می باشد.

  معرفی سازمان مدارس علوم و معارف اسلامي 

در راستاي منويات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) مبني بر ترويج انديشه تابناك اسلام در همه ي زمينه هاي مورد نظر و اينكه تبليغ همه جانبه ي دين، تلاش گسترده ي انسان هاي مجرب را مي طلبد، سازمان تبليغات اسلامي با رويكرد جديد خود در جهت تحقق فرمايشات معظم له و با هدف تربيت فرهيختگان و پژوهشگران اسلام شناس و كادر سازي در عرصه فرهنگ ديني جامعه، اقدام به راه اندازي مدارس علوم و معارف اسلامي نمود، صدور مجوز تأسيس مدارس علوم و معارف  اسلامي در ششصد و هفتاد و هشتمين نشست شوراي عالي آموزش و پرورش در تاریخ 02/08/1381 به تصويب رسيد.

مجوز مذكور عام و به نام سازمان تبليغات اسلامي به نمايندگي حقوقي سازمان تبليغات اسلامي صادر شده است.

طبق مجوز مذكور سازمان تبليغات اسلامي مي تواند با هماهنگي آموزش و پرورش مناطق مختلف كشور، در صورتي كه كه پتانسيل ها و امكانات آموزشي و تربيتي جهت تأسيس مدارس علوم و معارف اسلامي وجود داشته باشد، اقدام به راه اندازي مدارس معارف نماید.

بدین منظور سازمان مدارس معارف اسلامي، به عنوان بخشي از مجموعه سازمان تبليغات اسلامي جهت ارتقاء سطح علمي، تربيتي و فرهنگي دانش آموزان، فعاليت ها و برنامه هاي گوناگوني را انجام مي دهد تا اهداف مدارس علوم و معارف اسلامي به نحو شايسته تأمين گردد.

اهداف مدارس صدرا

 دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا علاوه‌بر اهداف مصوب دوره آموزش متوسطه کشور، در جهت تحقق اهداف زیر فعالیت می‌کنند:

  1. شناسایی، جذب و تربیت نوجوانان مستعد و علاقمند به رشته علوم و معارف اسلامی
  2. رشد بینش اسلامی، پرورش هویت دینی و تقویت آن، استحکام مکارم اخلاقی و تربیت دینی نسل جوان
  3. پاسخ به نیاز نسل جوان ایران اسلامی، در گرایش به دین‌مداری و ولایت‌مداری
  4. تربیت دانش‌آموزان مستعد از حیث علمی و اخلاقی برای ورود به حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور به منظور تبلیغ حکیمانه دین
  5. زمینه‌سازی برای تربیت نیروی انسانی متعهد و متفکر در حوزه فرهنگ اسلامی و آگاه به زمان برای تصدی مشاغل و مسئولیت‌های فرهنگی
  6. زمینه‌سازی برای تحقق ٬٬سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ٬ در حوزه معارف دینی

 

مأموریت‌های ذاتی مدارس صدرا

مدارس صدرا مأموریت‌های عام و خاص متعددی را دنبال می‌کند که در این میان دو مأموریت ذاتی ذیل جزو اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین آنهاست؛

الف) شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد و علاقمند به معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام به منظور تربیت دانش‌آموختگانی متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و پیشرو در عرصه‌های علوم انسانی و معارف اسلامی.

ب) برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی مؤثر برای ادامه‌تحصیل دانش‌آموختگان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و ایجاد علاقه و توانایی در آنها جهت برعهده گرفتن نقشی فعال و ممتاز در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به ویژه در سه عرصه تبلیغ دین، ساماندهی فرهنگ عمومی و تحول‌آفرینی در علوم انسانی.

برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس و سازمان، معطوف به زمینه‌سازی برای ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عجل‌ا... تعالی فرجه الشریف) و احیای تمدن اسلامی و راهبرد تربیتی آن، تکیه بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی است و اهداف آن از طریق ارتقای متوازان کمی و کیفی مدارس تحت پوشش محقق خواهد شد إن‌شاءا...

برنامه های آینده سازمان مدارس صدرا

برنامه‌های کوتاه‌مدت

  • تدوین متون و فیلم‌های کمک‌آموزشی جهت پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی با هدف ارتقای کیفی سطح آموزش در مدارس صدرا
  • طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی استانی / منطقه‌ای با توجه به نیاز مدارس
  • نقد، تحلیل و گردآوری نقاط ضعف و قوت کتب اختصاصی رشته و انتقال آنها
  • اینفوگراف‌های آموزشی (تابلوهای نمایش، معرفی و ارائه چرخه کار) در خصوص عملکردها، معرفی رشته، فرایند انتخاب رشته دانشگاهی، شیوه های مطالعه و . . .
  • تهيه بانك سئوالات برگزاري آزمون‌هاي دوره‌اي و مستمر

برنامه‌های بلندمدت

  • تهیه و تدوین محتوای موردنیاز دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی با عنایت به وضعیت کنکور
  • تجزیه و تحلیل کتب و محتوای دوره اول متوسطه جهت دریافت کاستی‌های تربیتی و معارفی
  • تکمیل فرایند فیلم‌ها و لوح‌های فشرده آموزشی

تألیف و تدوین

- تدوین و تألیف کتب اخلاق دوره اول متوسطه (سه پایه)

- بسته‌ی کامل آموزش مجازی کتب تخصصی رشته

- بسته‌ی کامل آموزش مجازی رشته علوم و معارف اسلامی

- تألیف و تدوین کتب و جزوات کمک‌آموزشی دوره‌های تحصیلی

محصولات، تولیدات و فرآورده‌های تربیتی، آموزشی و فرهنگی

  • دانش‌آموزی

- قرآن

- اعتقادات

- مسائل مرتبط با انقلاب

  • خانواده‌ها

- تقویت بنیه تربیتی

- هماهنگی با مدرسه

- کمک به فرزندان

  • اساتید

- تقویت بنیه علمی

- تصحیح وتقویت نگاه تربیتی

- تقویت بنیه انقلابی

 فناوری اطلاعات و ارتباطات

- وب‌سایت تخصصي مدارس صدرا

- وب‌سایت تخصصی

- تبدیل سایت سازمان به عنوان مرجع تخصصی و محوری رشته معارف

- تهیه امکانات لازم آموزش مجازی جهت رشد دینی وتربیتی دانش‌آموزان

تماس با ما

آدرس : تهران ، خيابان فلسطین - کوچه حجت دوست - پلاک ۴۷  - طبقه دوم

تلفن :‌  ۸۸۹۸۸۴۱۲ /  ۸۸۹۸۸۴۱۳ / ۸۸۹۸۸۴۱۴ /  ۸۸۹۸۸۴۱۵

فاكس :‌ ۸۸۳۹۶۰۷۳

وب سایت :  imso.ir

پست الکترونیکی:   info@imso.ir


آرشیو
لیست مطالب
نمایش 1 - 1 از 1 نتیجه

لیست مدارس معارف سراسر کشور

مدارس علوم و معارف اسلامی  سراسر کشور در دو جدول (پسرانه و دخترانه) به تفکیک استان ها و شهرستان ها 

مشاهده آرشیو صفحه