دانشگاه جامع علمی-کاربردی
دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند یکی از مراکز هدف ادامه تحصیل دانش آموزان رشته معارف باشد
دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. تأسیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیدهاست و امروزه بر اساس آمار وب سایت دانشگاه،دارای حدود ۱۲۴۵ مرکز آموزشی در رشتههای مختلف مهارتی در سراسر کشور دارد. حدود دویست مرکز آموزشی این دانشگاه در کلانشهر تهران قرار گرفتهاست. این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای دانشآموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی میباشند، نسبت به برگزاری دورههای علمی-کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خبرگی اقدام میکرد اما در حال حاضر تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دوره های کاردانی فنی، کاردانی حرفه ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای اقدام به پذیرش دانشجو میکند
دانشگاه جامع علمی - کاربردی یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای فارغالتحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربهٔ اجرایی میباشند تشکیل و با بهکارگیری و سازماندهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاههای اجرایی، نسبت به برگزاری دورههای علمی–کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسیارشد اقدام میکند.
هدف دانشگاه، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میباشد به نحوی که دانشآموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
دانشگاه جامع مسئولیت برنامهریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را برعهده دارد. مراکز و موسسات آموزش عالی علمی - کاربردی زیرنظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقاء دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزهٔ فعالیت شغلی افراد تأسیس شدهاست
اهداف آموزشهای علمی - کاربردی
ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همهجانبه (صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.
فراهمسازی زیربنای مناسب بهمنظور بهکارگیری توان دانشآموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.
زمینهسازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین
راهاندازی مقطع دکتری
سرپرست دانشگاه جامع علمی - کاربردی با تأکید بر اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی - کاربردی متوقف نمیشود، از ایجاد مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داد
با توجه به هدف اولیه از تأسیس این دانشگاه (که افزایش مهارت نیروهای فعال جامعه میباشد)، راهاندازی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه با انتقاداتی مواجه بود، اما موافقان معتقدند این دانشگاه میتواند در مقطع دکتری به شکل کاربردی و با هدف تربیت خبره وبا عنوان دکتری خبرگی یا DBA و از میان کارکنان و متخصصین دانشجو پذیرش نماید و این دانشگاه از سال گذشته به شکل آزمایشی همراه با آزمون سراسری دانشگاههای دولتی اقدام به پذیرش تعدادی دانشجوی دوره دکتری نمودهاست
رتبه و جایگاه دانشگاه جامع علمی کابردی
سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بوده و مدرک آن مورد تأیید وزارت علوم و قابل ترجمه و دارای اعتبار بینالمللی میباشد، البته اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی به واحدهای دانشگاهی آن نیز بازگشته و واحدهایی نظیر، دانشکده پست و مخابرات ایران، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و… از اعتبار بالاتری نسبت به سایر واحدها برخوردارند و نظام آموزشی آن منطبق بر نظام آموزشهای مهارتی و علمی و کاربردی دنیا پایهریزی شده و اساس پایهریزی آن نظام بخشی به دانشگاههای زیر مجموعه سایر وزارتخانهها بوده و مصوبات گروههای درسی و سیلابس آن نیز امروز در سطح عالی در سایر دانشگاههای ایران اعم از دولتی و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار میگیرد.
در رتبهبندی دانشگاههای کشور نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی (شامل مجموعه ی ۱۲۴۵ واحد) تاکنون در رتبه ۱۸ دانشگاههای ایران از منظر علمی و رتبه ۹۲ دانشگاههای دنیا از منظر بررسی محبوبیت و رجوع به وبسایت قرار گرفتهاست و نظام آموزشی آن منطبق بر نظام آموزشهای مهارتی و علمی و کاربردی دنیا پایهریزی شده و اساس پایهریزی آن نظام بخشی به دانشگاههای زیر مجموعه سایر وزارتخانهها بوده و مصوبات گروههای درسی و سیلابس آن نیز امروز در سطح عالی در سایر دانشگاههای ایران اعم از دولتی و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار میگیرد
رشته علوم ومعارف اسلامی همچون رشته ریاضی، تجربی وانسانی یکی از زیرشاخه های نظری است. دانش آموزان علاقه مند به فراگیری معارف اسلامی می توانند با انتخاب این رشته و ثبت نام در مدارس معارف اسلامی دراین رشته ادامه تحصیل داده و با گذراندن دروس اختصاصی این رشته همچون اصول فقه، عقائد ، احکام ، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب با معارف اسلامی آشنا شوند.
از آنجایی که برای فراگیری علوم و معارف اسلامی قرآن ، حدیث ، تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان ، کتب عرفانی ، فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتنابناپذیر است. تحصیل در این رشته به دانش آموزانی پیشنهاد می شود که علاوه بر گرایش مذهبی به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و یا به آن علاقهمند باشند.
شایان ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.